Unieke sponsorverbond tussen energiebranche en sporttopclubs.Recent   maakten   6   bedrijven  in  Energy  Valley  bekend,  dat zij via  de  Groningse  sportclubs  die  op  het hogste niveau spelen meer bekendheid  willen  geven aan het bestaan en de doelstellingen van het Energy Valley-concept. Die  zes  topbedrijven  zijn:  GasTerra,  Gasunie,  Essent,  Groningen Seaports,   BAM  (een  grote  bouwgroep)  en  Imtech (een  technisch installatiebedrijf.   De  vier  sporten en clubs zijn FC Groningen met voetbal,  GasTerra Flames met basketbal, Lycurgus met volleybal en NIC met korfbal.

Uitvloeisel  van  de sponsoring is de vermelding op de shirts van deze topteams   van  de  naam  Energy  Valley.  Dit  is  de  naam  van  het energieconcept,  waarbinnen  de  noordelijke  regio  zich  opstelt als gespecialiseerde  energieregio.  Die  naamsvermelding levert in eerste instantie  naamsbekendheid op, maar de bedrijven hebben een hoger. Zij willen  meet  draagvlak  creëren  onder de Groningse bevolking voor de energieontwikkelingen  en  de hierbij horende effecten voor provincie en  burgers.

Daarbij richten zij zich in eertse aanleg op de jongeren, omdat   zij   straks   vluit   met  die  nieuwe  energiewereld  en  de transitieactiviteiten te maken krijgen. Niet alleen als bewoner van de provincie, maar ook als consument, als omwonende en zeer positief als potentieel  medewerker.  Met alle lopende en komende activiteiten zijn immers duizenden banen gemoeid en blijvende werkgelegenheid, ook na de bouw- en aanlegfases. Los  van  ieders  persoonlijke  voorkeur  als  het gaat om energie en voorzieningsbron  onmiskenbaar  gaan de energieontwikkelingen iedereen raken,  zowel  om de voorzieningszekerheid op peil te houden als om de overgang  te  realiseren  naar  energiegebruik  op  duurzame en groene omslag. 

Deze eeuw zal een revolutie op dit onderwerp te zien geven en getuigt  van  inzicht  en verantwoordelijkheid burgers op de hoogte te stellen van de mogelijkheden, de plus- en minpunten en de noodzaak tot aanpassing  en  verandering. In de praktijk blijken mensen op de hoogte te  zijnvan  kliomaat-  en energiekwesties, maar in zeer algemene zin,
terwijl  er rond details en regionale bijzonderheden nauwelijks kennis bestaat.  Hierin,  zo stellen de genoemde bedrijven, dient verbetering te komen.

Ben Warner